Saftkok och syltkok

Idag kokar jag en omgång hjortronsylt och så har jag kokat saft på trädgårdens körsbär.  De som sett vårt körsbärsträd vet att det är väldigt litet, men jag fick iallafall ihop en l körsbär som jag blandade med den enorma skörden vinbär vi fick iår (vi planterade små buskar i september ifjol) en så där 0,5 dl och så rabarber - inte heller det har vi fått speciellt mycket av iår.

Jag har börjat ta hand om mina äpplen också - det har blivit några sockerkakor med äpple och kanel och igår gjorde jag en äppelpaj som jag funderar på att vi ska ha efter middagen ikväll.

Jag ska koka äppelmos också - jag måste ju ta till vara på våra äpplen.

I år har jag inte sått speciellt mycket - bara lite gul lök och potatis.

Mina stora planer om att plocka bär så vi klarar oss i vinter kan jag väl inte påstå att jag lyckats genomföra. Det har väl blivit totalt 4 dl blåbär, 1 dl hallon och 4 dl jordgubbar.

Tänk om äpplen kunde räknas till bär och var lika lätta att frysa in.  Lingon tror jag att jag har så vi klarar oss i vinter (från förra årets skörd), men jag ska verkligen försöka få ihop en liter eller två iallafall.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0