Onsdagsfunderingar

Jag har fastat lite i min forskningsplan och vet inte riktigt hur jag enklast kommer vidare - om jag överhuvudtaget måste komma vidare, kanske den duger som den är.

I kväll är det föräldramöte (igen, men för ett annat barn) och jag är inte peppad på att gå dit - förra mötet gjorde ingen nytta alls.

Jag funderar mycket på hur den äldsta dotters schema ser ut, och nu efter att vi haft möte så är jag ännu mer fundersam.

Min dotter (och 8 andra i klassen) går 8.30-13,50 på måndagar de har under dagen 40 minuters rast  + lunch 20 minuter (en lunch där de enligt läraren ska gå till klassrummet dirrekt de ätit klart). Skolan har en policy om MINST 30 minuters fysisk aktivitet per dag.  De övriga slutar 12.00

Tisdagar 8,30-13.05 (halva klassen går till 14.30) 40 minuters rast (varav en 20 minuters rast är efter gympan) + 20 minuter efter första gruppen slutat.  +  lunch 20 minuter (där de enligt läraren ska gå till klassrummet direkt de ätit klart)

Onsdagar 8,30-14,30 60 minuters rast (där en 20 minutersrast är efter gympan) +  lunch 20 minuter (där de enligt läraren ska gå till klassrummet direkt de ätit klart)

Torsdag 8.30-14.30 (halva klassen slutar 13.05) 60 minuters rast +  lunch 20 minuter (där de enligt läraren ska gå till klassrummet direkt de ätit klart)

Fredag. 8.30-12.50 (+ att 16 stycken slutar 14.30) 40 minuters rast +  lunch 20 minuter (där de enligt läraren ska gå till klassrummet direkt de ätit klart) - de som slutar 14.30 har 10 minuter på sig att ta sig till slöjden utöver detta .

Är inte det ganska lite raster - vi föräldrar ville ha längre lunchrast, men om det ändå är så att barnen måste in direkt de ätit då spelar det ju knappast någon roll hur länge de får äta.

Jag tycker 50 minuters lunch inkl. rast är det optimala, men jag vet inte hur läraren ställer sig till det.

Vi hade hittat ett bra sätt att ordna längre lunch, men det fungerade inte eftersom läraren då skulle få 50 minuter för mycket arbetstid - okej - det kan jag köpa, men saken är den att vårt förslag innebar att läraren skulle ha arbetat 1h och 40 minuter mer i veckan. Således undervisar läraren 50 minuter för LITE för sin tjänst i dagsläget....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0