På självhushållningsfronten - intet nytt

I år har jag som tidigare nämnt satt gul lök, rädisor, plocksallad, rödbetor, morötter, potatis, sockerärt, dill och persilja.


Rädisorna och salladen har gått bra - som man kan förvänta sig antar jag.

Löken har tagit sig okej, har inte plockat upp en enda än.... Efter bottenåret ifjol då löken inte alls växte(jag satte samma lökar i år som jag hade haft ifjol....) så har de iallafall blivit större när jag kikat.


Rödbetorna och morötterna är så små att det är tragiskt och de kommer naturligtvis inte att hinna växa till sig och bli stora innan skörd.

Potatisen har växt uselt hittills, men jag ska ge det iallafall till i slutet av augusti innan jag skördar allt.


Dillen har gått okej, persiljan var långsam, men har börjat komma så smått.

Sockerärten har just börjat blomma!


När det gäller bärbuskar så har mina nya vinbärsbuskar inte rikigt kommit igång i år heller, men de är ju bara från hösten -06 och planterades som pinnar. Äppelskörden blir betydligt mindre än ifjol - men då fick vi enorm avkastning på vårt mycket lilla träd, vårt andra träd får sitt första äpple i år).

Jordgubbarna har börjat mogna, och vi får fler än vi brukar. Körsbär blir det ungefär som vanligt(men trädet är så litet och eländigt att det inte kan ge med bär än vad det gör). Till trädsamlingen har det tillkommit ett plommonträd som jag hoppas ska bära rikligt med frukt om en så där 5 år eller så.

Rabarber växer iallafall *s*.


Någon som har tips på nått som skulle kunna tänkas växa bra och ge god avkastning. Jag ska testa vitlök nu och se om det kan bli nått. Har fått en vin vitlök levererad från skånska slätten idag och det ska vara en härdig sort. Leningradskij heter den.


Det är ett bra blåbärsår och jag ska dra ut barnen i skogen för att försöka plocka in så mycket som möjligt, jag gillar inte att plocka bär egentligen, utan gör det för att jag "måste". Lingon ser det också ut att kunna bli en del - det behövs för mitt förråd är tömt.


Det blir att frossa i billiga rotfrukter i höst i butik istället - det går ju nästan lika bra - även om det inte är självhushållning!


Någon som har bra tips på hur man skulle kunna förvara en större mängd med potatis, morötter, lök och sånt?! Vi har ju egentligen en matkällare i vårt hus, men den används som förråd just nu (det enda utrymme som man kan ha som förråd i dagsläget)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0