Föräldraskap del 1

Ibland funderar jag på om jag är annorlunda - om de jag anser vara för mig rätt saker i mitt föräldraskap inte delas av andra omkring mig.

SÖMN:
Jag har aldrig varit ett fan av Anna Wahlgren, har inte ens läst hennes barnaboken.

Jag förstår inte att man ens kan tänka tanken att använda sig av femminutersmetoden, hur kan man sitta och låta sitt barn skrika timme efter timme utan att trösta? Visst det fungerar garanterat till slut att barnen ger upp och slutar försöka få kontakt, men är det bra för tryggheten?

Jag samsover och har gjort med alla barn, och vet ni vad? De två stora sover i sina egna sängar och har gjort länge - iallafall från de varit 3-4 år - på eget initiativ!!

BÄRA
Alla mina barn är burna barn, den sista i stor utsträckning eftersom hon valde att bli buren framför att åka vagn. Det har fungerat bra, det finns ju fina bärhjälpmedel och de tar betydligt mindre plats att ha med än en barnvagn.

Måste man lära barnet att åka vagn? Om barnet skriker jämt i vagnen, varför då tvinga det att vara där? Jag skulle inte ha vingat mina barn att bäras om de inte trivdes med det.


AMMA/MAT
Det ropas amningshysteri - och jag har tyvärr inte märkt av den - istället har jag fått slåss för att få hjälp att amma - ge flaska istället har jag fått höra från många håll. En häxjakt på ammande mödrar skulle jag vilja säga istället. Det är äckligt att amma offentligt, så länge man ammar ska man stanna hemma o.s.v. är saker jag läst och hört. Vad är mer naturligt? Att amma så klart. Artegen mjölk är naturligtvis bättre än mjälk från en annan art.

Kan man inte amma (vilket de flesta trots allt kan med rätt stöd) eller vill man inte amma - är det ju fantastiskt att det faktiskt finns ersättning tillgänglig. Men jag tror att måga som ropar amningshysteri är besvikna på att de inte kunnat få till amningen, har de valt att inte amma då måste man ju kunna stå för det beslutet?!
Det är ju liksom att stå för beslutet att köpa en Mazda istället för en Volvo. Man gör det som man anser bäst för sig själv och sitt barn efter de förutsättningar som man har.

BVC ska rekommendera helamning i 6 månader - inte många gör det utan pekar på att man måste introducera mat vid 4 månader för annars missar man smakfönstret (det finns inget smakfönster .....  det är bara påhitt och förekommer enbart i Sverige) de påstår även att man kan helamma samtidigt som man ger smakportioner - men det blir ju detsamma som att äta skinka fast man är vegetarian ;-)

Mat introducerar man när barnet är moget för det !

Att fortsätta amma efter barnet nått ett år är kontroversiellt - och visst är okunskapen stor gällande amning och bröstmjölk - läkare och annan vårdpersonal uttrycker att mjölken tappar all näring efter x antal månader!  Visst låter det fantastiskt?! Att mjölken helt plötsligt skulle vara minde näringsrik - det kanske är samma för korna - att det bara är vatten efter 4 månader *s*

Man ska inte amma när barnet fått tänder heller (det heter MJÖLKtänder) då tänderna kommer är det dags för att äta mat som tuggas - jo det går säkert bra för de barn som föds med tänder ;-)

Amning är praktiskt, det är inte resurskrävande och sparar på miljön! Att det sedan är optimal mat för barnen gör ju inte saken sämre.

Kommentarer
Postat av: Lily [ L i n d a . B l o m ]

SVar: Hihi! Fortsätt delta så blir nog turen på din sida snart :D

2008-06-15 @ 00:39:19
URL: http://lindaslya.blogg.se/
Postat av: Anna-Carin Petersson

ok då förstår jag =) Jag ska skicka adresserna till sponsorn så fort alla skickar in =)

2008-06-18 @ 17:58:20
URL: http://annacarinpetersson.blogg.se/
Postat av: Jenny

hejhej :)

undrar bara om du fått dina örhängen som du vann här än: http://alisagonzalez.blogg.se/2008/june/tavlings-vinnarna-ar.html#comment

2008-06-19 @ 00:38:22
URL: http://zipzo.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0