Blomkål - Hammenhögs

Jag har testodlat några av årets nyheter från Hammenhögs
 
Jag bor i Norrbottens kustland och tillhör odlingszon 5.
 
 
 
Blomkål
Brassica oleracera
Patriot
 

Delikat sommargrönsak som vill ha näringsrik jord. God både rå och kokt. Utmärkt för infrysning i små buketter
 
 
 
Odling: Så inomhus i såjord i mars-april. Så grunt. Gror efter 5-10 dagar. Odla vidare svalt. Plantera om i småkrukor med plantjord eller plantera ut på växtplatsen direkt efter avhärdning (=låt stå utomhus några dagar innan utplantering). Blomkål ska ha välgödslad jord och tål ej uttorkning. Täck gärna med fiberduk mot insektsangrepp.
 
 
Så här gjorde jag: Eftersom vi bor långt ut och utplantering sker sent så förkultiverade jag dessa fröer. Jag sådde sista veckan i mars.
Omdöme: Majoriteten av alla frön jag sådde grodde och utvecklades till små,  fina plantor. Tyvärr trivdes de inte ute i vår trädgård utan, de flesta vissnade. De få plantor som fortsatt växa har just gjort det - växt, men det är bara gröna blad på dem.
 

Bild 20/8 2014
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0