Paprika - Hammenhögs

Jag har testodlat några av årets nyheter från Hammenhögs
 
Jag bor i Norrbottens kustland och tillhör odlingszon 5.
 
 
Paprika
Capsicum anuum
Padrone
 
Populär sort, i synnerhet i norra Spanien. Där skördas den grön (omogen). Röd mogen frukt blir cirka 5-7 cm. Kallas även Russian Roulette, då styrkan i frukterna varierar från mild till mycket het. Grilla eller stek med lite olja. Serveras med lite flingsalt, som tapas. Plantan behöver stöd för att inte falla. Sort som ger riklig skörd.
 
Så här gjorde jag: Eftersom vi bor långt ut och utplantering sker sent så förkultiverade jag dessa fröer. Jag sådde sista veckan i mars .
 
 
Omdöme: Majoriteten av alla frön jag sådde grodde och utvecklades till fina plantor. Behöll två och de första  frukterna börjar vara klara att skördas.
 
 
Bild 20/8 2014
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0