Det här med att vara vegan

En vegetarian äter inga animaliska produkter, att en sedan kan äta laktovegetariskt o.s.v. är jag också med på.
En vegan använder inte skinn, ull och annat som producerats med hjälp av djur.
Men hur fungerar det med t.ex. frukt och bär där djur pollinerat blommorna. De stora fruktodlingarna där kupbin forslas land och rike runt för att pollinerat - det kan ju inte vara okej? Kan man använda gödsel av ko eller höns vid framställning av grönsakerna. Går det att använda hästar i plöjningen?  Hur ställer sig veganer till det? Utan inblandning av djur/djurprodukter skulle vi inte ha någon mat alls. Missförstå mig inte - jag tycker inte djurhållningen är optimal. Jag tycker inte heller att konstgödsel, giftbesprutnig av grödor är bra. Jag hoppas på ett mer hållbart samhälle och där ingår även kött. Det optimala vore förstås att ha ett gäng höns som förutom att ge ägg och en och annan kyckling även tar hand om en del matavfall även ger gödsel som i sin tur ger bättre skörd än grönsaker. En bikupa eller två för att pollinera fruktträden och som biprodukt(nu var jag rolig) även gav honung. 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0