Utökning av låsta dagar i föräldraförsäkringen

Tänk så fruktansvärt med en utökning till 90 låsta föräldradagar - tänk då skulle jag som mamma tvingas ta ut tre månader av föräldraledigheten för att de inte ska frysa inne - jag har ju bara 8 år på mig att ta ut nuvarande 60 dagar - så det skulle vara en fullständig katastrof ekonomiskt med ytterligare 30 dagar!!!!  Totalt handlar det om nästan en (1) dag i månaden! (IRONI)

Kan tilläggas att jag tog ut sista dagarna av mina låsta 60 när yngsta var 6 år ;-) 

Argumenten till varför det är så fruktansvärt med att familjerna inte får välja själva haltar.

En person skriver att hon är arbetslös och pappan har jobb därför är det bättre att hon är hemma, nästa person skriver att pappan ändå är arbetslös så han är ju hemma ändå så då tar hon (med jobb) nästan all föräldraledighet.
Handlade det om att mannen tjänar mer (vilket till viss del beror på att kvinnor är frånvarande från arbetet p.g.a. småbarn i större grad än män)  så borde det ju i de fall kvinnan tjänar med (för visst finns det sådana familjer också) vara precis tvärt om, men det är inte så!

Vi har en fantastiskt generös föräldraförsäkring som vi ska vara rädda om - egentligen tillhör ju hälften av dagarna den enskilde föräldern.

Kan det vara så att en del mammor inte vill släppa ifrån sig dagar? De är kanske helt enkelt egoistiska och vill ha dem själva?

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0