Gubben Pettson och tomtemaskinen (1993)



Sveriges Televisions julkalender 1993.

Julstöket pågår som bäst hos den egensinnige gubben Pettson och hans busiga katt Findus.

Pepparkakor ska bakas, gran ska huggas, julklappar ska tillverkas och julstädningen ska klaras av. Men kan det bli någon jul om man inte är säker på att tomten ska komma?

Findus är mycket bekymrad tills Pettson lovar honom att de verkligen ska få besök av tomten på julafton. Men nu är det Pettson som får problem. Har man lovat att tomtan ska komma så man se till att det blir så. Även om det innebär att man i hemlighet måste uppfinna och bygga en alldeles egen tomtemaskin.

Baserad på Sven Nordqvists berättelser om Gubben Pettson och katten Findus.

I rollerna: Ingvar Hirdwall och Ika Nord.

Detta är nog min favorit genom tiderna. Jag är barnsligt förtjust i Pettson & Findus och denna julkalender gjorde mig inte besviken. Ligger även på yngsta dotterns topplista.

Extra plus för avsnitt 13 där Findus går omgring och sjunger Sankta Lucia hela avsnittet!


Kommentarer
Skrivet av: Linnea Björklund

Men så jäkla skön :) Pettson & Findus har alltid legat mig varmt om hjärtat liten som stor! :) GOD JUL! ;)

2011-09-14 @ 21:40:16
URL: http://nennan.blogg.se/

Kommentera här:

Vem vill ha julklappen?:
Kom ihåg mig?:

E-mail?: (publiceras ej)

Bloggadress?:

Kommentar?:

•Design av Sofia Jonsson