Stora rubriker återigen!
Piteå Tidningen har undersökt och kommit fram till att det finns stora skillnader i betyg mellan olika skolor i kommunen. Artikeln kan läsas i din helhet
HÄR.
Andel elever i nian som nådde målen i alla ämnen våren 2012:
Christinaskolan: 92% av flickorna och 88% av pojkarna.
Hortlaxskolan: 100% av flickorna och 97% av pojkarna.
Pitholmsskolan: 83% av flickorna och 90% av pojkarna.
Porsnässkolan: 86% av flickorna och 92% av pojkarna.
Sjulnässkolan: 92% av flickorna och 91% av pojkarna.
Solanderskolan: 76% av flickorna och 79% av pojkarna.
Piteå kommun totalt: 90% av flickorna och 89% av pojkarna.
Källa: Piteå kommun
Det är inte första gången Solanderskolan gjort rubriker i ovan nämnda tidning. Här om året var det rubriker om att enbart 55% hade godkänt i samtliga kärnämnen (svenska, matte och engelska). Det var förvisso sant - det innebar dock inte att det var 45% som hade icke godkänt - vilket artikeln gav sken av. De hade "missat" den lilla detaljen att titta på att det faktiskt fanns elever som hade VG eller MVG hur otroligt det nu kan verka på en skola med så dåliga resultat - trots allt så var det närmare 20% som inte fått godkändt betyg i ett eller flera kärnämnen, men långt i från så många som de visade på i artikeln.
Det går av förklarliga skäl inte att jämföra resultatet då med det nuvarande - då handlade det om betyg i tre kärnämnen, nu avser siffrorna samtliga betyg.
Att resultatet ändras mycket mellan olika år på Solanderskolan kan till viss del förklaras med det låga elevantalet - en elev i årets niondeklasser motsvarar ungefär 4 procentenheter om man delar upp dem i flickor respektive pojkar. På Christinaskolan är elevunderlaget minst det dubbla - detsamma gäller Hortlaxskolan.
Jag vet elever som inte att blivit godkända i samtliga ämnen - trots att de ibland till och med har haft bra betyg i de flesta andra. Personligen har jag en dotter som riskerat F i betyg i idrott p.g.a. att hon hade svårt att klara simprovet (svårt med att simma ryggsim) trots att hon är bra i idrott i övrigt och bra på att simma bröstsim.
Jag tror även att det skiljer sig en del mellan hur skolorna tolkar läroplanen.
Jag vet att orienteringsprovet på Solanderskolan sker på ställen där eleverna inte orienterat tidigare - eventuellt omprov sker på ny plats och området ändras så att man inte har samma område någon gång under skoltiden. Orientering i okänd terräng är en av kriterierna för att kunna bli godkänd i idrott - detsamma gäller simningen.
Andra orsaker som kan förklara en del av problemet med ofullständiga betyg:
*Socioekonomisk status
*Få år i svenska skolsystemet - hur många skulle klara av att bli godkänd i alla ämnen när man gått i svensk skola i tre-fyra år - ibland ännu mindre?
*Ingen/låg utbildningsnivå hos föräldrar
*Föräldrar som inte är närvarande
Solanderskolan har i ovan nämnda tidning varit i final i deras nyhetstävling webb8:an som pågår under flertalet veckor - nuvarande nior möttes i slutfinalen när de gick i åttan - det är bara två klasser på Solanderskolan.
All heder till Hortlaxskolan som lyckas få så bra resultat - de sticker ju verkligen ut de med - även om det är åt andra hållet.
Allt beror inte på engagerade/oengagerade lärare, en del beror på engagerade/oengagerade föräldrar och/ eller engagerade/oengagerade elever.
Att sedan människor har olika förutsättningar att klara olika saker måste också beaktas.
Allt ansvar kan ju inte ligga hos personalen på skolan.
Som förälder måste man vara engagerad och stöttande!
Som elev måste man engagera sig och försöka!
Hur ska man göra för att stötta lärarna? Många av dem kämpar för att få vissa elever att klara målen. Jag tror inte att dylika artiklar i tidningen hjälper det minsta. Vill man som elev inte ha hjälp - då är det svårt att lyckas. Dyker eleven inte upp i skolan - hur ska lärarna då göra?