Utbrändhet - skitsnack!

Jag läste ett blogginlägg härom dagen och det fick mig att fundera på hur folk egentligen tänker.

Personen i fråga undrade hur folk kan skita i att städa. Det går över personens förstånd att någon kan vara för lat för att städa och hålla rent efter sig.

Orsaken i många fall är knappast att folk är lata och bara för att man har stökigt betyder det inte att man har skitigt och naturligtvis tvärt om - bara för att man städar behöver det inte betyda att det är rent.

En person som röker har t.ex ett hälsovådligt hem - hur städat och fint personen än har det. 

Nu till orsaker att inte städa.

1. Det är skittråkigt att städa
2. Städar man för sin egen skull eller för någon annans?
3. Städar man kanske man inte klarar av att leka med barnen för att kroppen inte orkar både ock.
4. Man prioriterar kanske tid med familjen, studier, arbete högre än att det är dammfritt i huset.

Många människor mår idag uselt - många är "utbrända" (men vad de egentligen är är ju utmattade).

   
Tittar man på utmattningsproblematiken så är det ju inte så enkelt att man enbart kan se till ett problem i  arbetssituationen om en människa mår dåligt, utan det är många komponenter som påverkar hur människan mår.
Kost, motion, tid för återhämtning, alkohol och tobak, relationer och arbetsbörda i hemmet påverkar naturligtvis även det hur individens hälsa.(Angelöw, 2002)

 Allwood och Thylefors (1995) resonerar som så att många, främst psykiska hälsoproblem, har en komplex bakgrund. Det är sällan bara en orsak som ligger bakom utan beror oftast på flera olika fysiska, psykiska och sociala belastningar.                             

 
Angelöws uppfattning om utbrändhet ligger dock helt i min linje. Om arbetsmiljön var den enda enskilda faktor som gav människor utmattningsdepressioner ? skulle då inte alla människor på just den arbetsplatsen få en utmattningsdepression/bli utbränd? Varför är det så många fler kvinnor som blir utbrända? Min personliga åsikt är att det handlar om så mycket annat än arbetssituationen. Varför är det så vanligt nu att bli utbränd, men inte för 20 år sedan?!

Jag tror personligen att det inte handlar så mycket om jobbsituationen i sig. En stor del av boven i dramat är trots allt allt annat som man ?måste? göra i livet.

* Man ska ha  ett vackert och stilfullt hem med många vackra och helst dyra saker och det ska alltid vara välstädat och dammfritt.

* Man ska arbeta heltid, helst på ett krävande arbete + jobba övertid

* Man ska ha egentid ? d.v.s. ha minst 4-5h i veckan för sig själv. Då ska man träna (minst tre gånger i veckan), man ska gå på massage eller kroppsbehandlingar, gå till frisören o.s.v. + gärna hålla på med minst en hobby utanför hemmet.

* Man ska ha familj och barnen ska ha minst två fritidsaktiviteter var

* Man ska laga all mat från grunden, baka, sylta och safta

* Man ska ha en fin trädgård

* Man ska vårda sin relation och ha tid med sin partner utan att ha med barnen

* Man ska alltid vara välfriserad, välklädd och snygg.

Kan man bli frisk från en utmattningsdepression om man är sjukskriven från arbetet, men fortsätter i samma spår på hemmaplan? 

Jag tror att man måste prioritera vad som är viktigt för en själv som person. Och passar det inte in i vännernas sätt att se det - så får det står för dom.

Jag prioriterar att mina barn ska vara hela och rena, att de ska få mat på bordet och slippa vara hungriga och frysa.
De ska få ha fritidsaktiviteter och hjälp att utvecklas till intelligenta, självständiga individer. Jag väljer att vara närvarande och låta dem ta del i det jag gör.
Jag lagar gärna mat och syltar och saftar - självhushållning ligger mig varmt och hjärtat
Jag sköter om min trädgård - för det ger mig ro i själen att pula på där ute.

Jag dammsuger och har rätt så rent - men stökigt har jag, hittar dock det jag behöver.
Jag lever efter devisen att har man stökigt omkring sig har man ordning i hjärnan :-)

Det är de val jag gjort och jag trivs med dem, men många i omgivningen har svårt att förstå dem - jag kritiserar inte min omgivning för de val de gör - ibland helt främmanda för mig.

Hur kan balans mellan arbetsrollen och andra roller i livet uppnås?
Det är ju något man som individ måste se till att man får. Det ansvaret kan man inte lasta över på någon annan. Vad som är viktigt för mig för att jag ska må bra är som sagt kanske totalt oviktigt för någon annan.
Det största problemet tror jag beror på att många har så höga krav på sig själva och vad de måste prestera och när de inte lyckas så faller allt till botten.

Den yttre fasaden är så viktig att många glömmer bort att ta hand om sig själva och sina medmänniskor. 
Det är bara att läsa insändarsidorna i Piteå Tidningen! Där folk ondgör sig över grannar som inte krattat upp löven från sin gräsmattan så att de kan komma över på deras tomt! 
Nej, jag krattar inte löv på hösten, de får ligga kvar under vintern och ge näring till gräsmattan istället (för gödsla gräsmattan gör jag inte på annat sätt ? varför inte ta det den naturliga vägen).


Jag ammar länge (den här gången iallafall, de andra har 1 slutat självmant strax för 1 år och den andra fick sluta p.g.a. medicinering) - förstår inte varför man måste skynda på avvänjningen och introducera mat om barnet inte är moget
Jag bär mina barn för att jag anser att närhet främjar tryggheten - blir ledsen när barn ligget och gråter i vagnen och föräldrarna inte bryr sig.
Jag studerar istället för att vara mammaledig för annars blir jag galen - förstår inte att en del inte behöver intellektuell stimulans
Jag har låtit maken ta ut största delen av föräldraledigheten - han gillar det bättre än vad jag gör ochhan kan ta hand om barnen lika bra om inte bättre än vad jag kan - att inte dela tycker jag är dumt - inte bara mot pappan utan även mot barnen. 20% av alla pappor har inte tagit ut en enda dags föräldraledighet!!!!  Iofs har jag inte tagit ut någon på lillan än, men jag har ju ändå så mycket tid med henne!


Källor:
Allwood, Carl Martin & Thylefors, Ingela (1995) ?Individen och den sociala miljön? i Arbetarskyddsnämndens  Arbete ? Människa ? Teknik.  Borås, Arbetarskyddsnämnden

Angelöw, Bosse (2002) Friskare arbetsplatser. Lund, Studentlitteratur


Kommentarer
Postat av: Mia

Tja!
Nu vart jag trött bara av att läsa alla MÅSTEN *L* jag gillar ju att ha rent, inte nu SKITIGT...Sen om man har stökigt är ju en sak...har inte med skiten att göra, att man är för lat eller ej...strunt samma...förstår inte hur man kan vara för lat för att inte ens dammsuga eller skura, hålla efter skit, och skit menar jag med att det nästan kryper omkring ohyra *L* jaja, du förstår!
Du har kanske stökigt men du har då rent...du hittar i ditt stök och JAG gillar att ha både rent och ordning *L* men att bo i ett hem där det är rent skitigt, smutsigt är ju en sak *L* eller?
Dom flesta man känner har ju rent hemma (fast stökigt) men att ha skitigt och tycka om det, det är en annan femma!
tror jag fick med allt, annars ringer jag sen *L*
HejDå!

2007-07-16 @ 13:23:07
Postat av: Carola

Tjorvigt det där, men jag förstår vad du menar :-)
Man behöver inte ha kattpiss i sängen och kräk på bordet - eller en masa ohyra i huset (bananflugor räknas inte dit va?!) , stöket är det en annan sak med - alla gillar inte att ha stökigt - det kan jag förstå. Det är väl samma som att en del gillar att pula på i trädgården, medan andra skiter fullständigt hur det ser ut och bara har en gräsmatta och en buske eller två :-) Det är ju finare med en lummig trädgård med masa växter, men alla vill inte ha det så - de kanske är för lata för att göra det snyggare :-)

2007-07-16 @ 16:45:00
Postat av: Schwärmora

Nej det där med lummig trädgård är inget för mig. Jag har nog med att klippa gräsmattan. Och vad som är fint ligger väl i betraktarens öga eller....
Det är ju iallafall tur att vi är olika, annars skulle det ju se likadant ut överallt och det vore väl tråkigt.

2007-07-17 @ 14:44:34
Postat av: Cilia

Håller med fullständigt! Stök kan nog till och med vara nyttigt. *nickar*
Om jag bara kunde lära mig att diska så skulle jag vara nöjd, det blir iaf lite mindre bananflugor då....

2007-07-18 @ 10:54:29
URL: http://dq.blogg.se
Postat av: Carola

Schwärmora
skrev "Nej det där med lummig trädgård är inget för mig. Jag har nog med att klippa gräsmattan. "
Det är bara så att du är lat ;-)
för att håller man inte ordning inne i huset så är man ju lat, då måste detsamma gälla för trädgården.
Skämt å sido - visst är det så att det ligger i betraktarens ögon, men vill jag ha stögigt inne så ska ingen bry sig och påpeka det - lika lite som jag påpekar hur folk har det på sin tomt. Du har ju visst blommor, och fler än två buskar. Det har jag ju sett.
Cilia: bananflugor kommer nog oavsett tror jag

2007-07-18 @ 15:24:13
URL: http://mammamuh.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0