Skolans dubbelmoral

Vår kommun har beslutat att för elevernas bästa byta ut bregott mot Lätta och mellanmjölken mot lättmjölk.

Bytet från mellanmjölk till lättmjölk må vara - det är ingen större skillnad i innehåll. 
Däremot Lätta är jag mycket skeptisk mot.
När man gör om ett fett till härdat fett så gör man om de kemiska molekylerna så att fettet inte ska härskna och bli fast. Detta  fett finns inte i naturen naturligt och kroppen känner således inte igen det.
Hur kroppen reagerar på detta fett som inte är "naturligt" vet man inte.
Det kan vara farligt, det kan vara ofarligt, det kanske framkallar cancer, kanske inte, men det är inte våra barn som ska vara försökskaniner.

Att nu skolan ska föregå med gott exempel när det gäller kosten är väl i det stora hela mycket positivt, men nu kommer jag till den stora dubbelmoralen.  Mina barn kan komma hem och säga att de fikat i skolan eller ätit godis. Om jag av någon orsak vill att mina barn inte ska äta godis eller fika varför ska då skolan bjuda på detta? Är det inte sånt som borde plockas bort istället för bregott och mellanmjölk? 

Jag vill inte att mina barn ska fika och äta godis flera gånger i veckan. Har det blivit fika i skolan - då faller det bort att vi åker till g-mormor och hälsar på den veckan. Inte för att mina barn skulle skadas av att fika flera gånger, utan enbart för att försöka få ett bra förhållande mellan mat och fika. Fika och godis ska inte ätas varje dag!

Det finns många barn och ungdomar som  är diabetiker, det finns barn och ungdomar som är allergiska, det finna barn som lider av stor övervikt - varför kan inte skolan vara en godis- och fikafrizon.

Inget barn skulle må dåligt av att sånt plockades bort, i dagsläget mår barn dåligt av att fika och godis finns inom skolan.


Att det sedan inte serveras annat än mjölk när det är lever och blodpudding borde naturligtvis ändras på - för mjölkprodukter hämmar järnupptaget och många - även unga - flickor har låga järnhalter.

Kommentarer
Postat av: Pernilla

Jag har ju själv börjat bli av den åsikten att naturliga råvaror är det bästa för kroppen.
Därför ifrågasätter jag starkt att ungarna ska få Lätta i skolan.... (jag vet att vi själva ätit Becel men har faktiskt börjat med Bregott nu...)
Håller fullt med dig att man istället kan skära ner på fika o dylikt då för mycket socker absolut inte är bra för kroppen!!

2007-06-11 @ 10:25:50
URL: http://perne.blogg.se
Postat av: Mia

Tjenna!
Håller med dig till fullo, om vi nu plockar bort i kommunen bregott och mellanmjölken, mest troligt pga. alla varningar för fetma och barn - varför då fika och godis flera dar i veckan, och för den del, nu då dom upptäckt att nått godis innehöll nått farligt minns ej vad...Plus att min dotter är allergisk, både mot mjölk (komjölksallergi) och olika färgämnen och smaksättningar...och att godis och fika ger barnen SOCKER RUS...dom får för mycket i socker i sig...Jag tänker då sätta ner fötterna nästa termin och säga ifrån, att ska det vara godis och fika hit o dit så får min dotter frukt...En sak till, skolan i SVerige ska ej kosta...Vi ska ej behöva handla, skicka med olika fikan, betala för klassresor osv. så sa dom tidigare iallafall...pga. att det finns så många fattiga idag som har flera barn och ensamma föräldrar som inte har råd att kosta på en massa extra på skolan...
Ps. tack för idag, har gjort bloggen!!
Kram Mia

2007-06-12 @ 00:02:55
URL: http://hem.bredband.net/prinsessorna

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0