Tänd ett ljus spammad!!!!!

Nu har jag fått MÅNGA e-mail, många SMS och uppmaningar om att tända ett ljus för Engla. På stan idag låg det blommor och brann ljus för denna flicka.

Jag tycker att tanken är bra, men samtidigt så tycker jag att människorna borde engagera sig i alla barn och vuxna som far illa dagligen, grannar, klasskompisar, arbetskamrater som år efter år misshandlas och utnyttjas år efter år utan att någon bryr sig.
Engla och hennes anhöriga är inte hjälpta av att människor i Sverige sörjer. Det som hände med Engla är något ovanligt - ofta dödas barn av anhöriga, inte som denna gång av någon okänd gärningsman.

Flera barn dödas årligen av familjemedlemmar, flera kvinnor dör årligen av misshandel av sina sambos, äkta män o.s.v.  Varför är inte dessa människor lika viktiga som Engla? Är det för att inga rubriker smälls upp i rikspressen varje gång? Är det för att det inte finns något nyhetsvärde i ihjälslagna kvinnor?

Istället för att tända ett ljus för Engla så engagerar jag mig i ungdomsverksamhet, jag bryr mig om mina medmänniskor och jag tar avstånd från våld. Jag stöttar i den mån jag kan den lokala verksamheten för kvinnor, barn och andra svaga i samhället.

Kommentarer
Postat av: Evelina

Håller med dig till 110 % !

2008-04-14 @ 20:13:28
URL: http://evelina89.blogg.se
Postat av: Mia

Fick själv bara ett sms - som jag skickade vidare till 1 person. Men håller med om hur det slås upp då det gäller ett barn så här och att det finns flera offer i Sverige varje dag. Men som du skriver, det har väl inget nyhetsvärde!

Det är hemskt och tragiskt det som hänt Engla och hennes familj, låt dom sörja i fred!

Vi andra kan ju tex. engagera oss i den mera 'breda' saken, att hjälpa utsatt i våran kommun - närhet, stödja olika hjälpföreningar, lyssna, finnas till...det finns så många utsatt barn, ungdomar och vuxna där ute, runt om oss!!!

Ha en bra dag idag...

2008-04-15 @ 06:57:58

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0