Vad ska man prioritera bort?

Det är svårt det här med prioriteringen.... vad är det som är det viktigaste.

Utan att rangordna så är det här de saker som jag måste prioritera mellan

Hemmet (städa, tvätta, diska, laga mat, handla o.s.v. - hit hör också trädgårdsarbete, snöskottning)
Skolan (examensarbete, praktikuppgifter, praktikexamination - vilken jag måste göra om)
Barnen (fotboll, kören, kompisar, läxhjälp, personlig hygien, umgänge, o.s.v.)
Relationen med maken
Min hälsa (motion, kost, personlig hygien, vila)
Familj (umgänge och kontakt med närmaste familjen, mina föräldrar, morföräldrar, farmor, lillasyster)
Makens familj
Vänner(umgänge och kontakt)
Ekonomi(räkningar, tjäna pengar, jobb o.s.v.)

Tiden som finns att fördela är så försvinnande liten, orken att fördela mellan sakerna är ännu mindre än tiden.

Otvivelaktigt tar vila största delen av min tid - jag tillbringar minst 10h/dygn i liggande ställning i sängen. Jag behöver ungefär 10h sömn/dygn för att kunna fungera tillfredsställande - tyvärr, jag önskar att det var på ett annat sätt.

Då finns 14h/dag att fördela på resterande saker - eller nästan 100h/v

Att mitt liv inte gått ihop och att jag blivit sjuk och mår sämre just nu är inte konstigt, praktiken tog nästan kål på mig. Att åka hemifrån 6.10 på morgonen och komma hem 16.40 alt. 17.40 fungerar inte - och då hade jag ändå kortat dagarna lite. Jag skulle ha kommit hem ca 18.50 istället om jag varit där på heltid.

Den här veckan har jag försökt börja röra på mig lite, stegräknaren har plockats fram och det blir trots allt några steg varje dag, även om det är långt ifrån så många som skulle behövas för att minska på vikten och kroppshyddan. Målet är att ligga på iallafall 100000 steg i veckan (nästan 15000 steg/dag) då borde det ge lite resultat och börja gå åt rätt håll igen. Det är ingen omöjlighet - det är bara att få det att bli gjort.

Nu har jag prioriterat hemmet ett tag - och visst - det är trevligt när det är städat och fint, tvätten har jag alltid tagit hand om så det är inget nytt, men när jag prioriterar städning och andra hushållssysslor så måste något annat tas bort.

Jag har lätt för skolan, men examensarbetet är lite segt, även om jag nog har tillräckligt med material och bara saknar intervjuerna, men praktikuppgifterna och främst examinationen ligger som mörka moln över mig, just nu känns dessa oövervinneliga. .

Examensarbetet kommer dock att bli gjort inom utsatt tid.

Det som blivit lidande vid denna omprioritering är främst min hälsa, jag mår sämre och känner att jag inte räcker till för min familj. Umgänget med vänner och familj är i stort sett lika med noll, jag är arg och sur och otrevlig mot min omgivning för att jag har ont och mår dåligt.  Orkar jag inte med mig själv orkar jag inte med andra heller.

En dag som denna har jag fram till klockan 11 lyckats göra följande:

Bädda(det gör jag varje dag)
Köra igång två omgångar tvätt och hängt en av dem
Diskat undan kastruller och annat
Plockat undan i köket och på matplatsen (torkat bord, bänkskivor, spis o.s.v.)
Sopat bron ett par gånger
Promenerat dryga 3000 steg
Lämnat dotter på dagis, barnen på skolan och maken på arbetet.
Skrivit ett blogginlägg ;-)
Sammanställt intervjusvaren från en av intervjuerna till examensarbetet
Skrivit lite på examensarbetet
Skrivit lite på en av praktikuppgifterna

Kommentarer
Postat av: Mamma

Älskade Dotter
jag förstår att du har ont jag Älskar dej
Jag finns här för dej

2008-04-10 @ 00:41:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0