Barncancer

Barncancer är något som berör, berör mer intesivt och starkt än cancer hos vuxna, men det är också något som aldrig händer någon i ens närhet - det är iallafall det människor intalar sig.

Nu är det drygt fyra år sedan jag åkte till min kompis för att lämna en sen födelsedagspresent till hennes son som just fyllt 1 år. På gården möter jag min kompis mamma som börjar gråta. De var där för att ta hem min kompis djur hem till sig eftersom hela familjen var i Umeå på Barn 3. För er som inte är bekanta med Barn 3 på NUS kan jag berätta att det är där alla barn från Norrland hamnar när de har cancer.
Den lille killen som just fyllt 1 hade just påbörjat sin väg för att övervinna leukemi, det var mindre än en vecka sedan de fått veta diagnosen och mindre än en månad sedan jag träffat familjen förra gången. Visst han såg sjuk och tärd ut den lille pojken, men jag fäste inget speciellt vid det.
Nu har behandlingen lyckats och det är en stor och stark kille som fyllt 5 år som rusar fram i livet, och för de flesta går resan den vägen.

Tidigare samma år hade dock en annan väns son fått ge upp kampen mot cancern - dryga fyra år gammal. Trots benmärgstransplantation från sin då 6 månader gamle lillebror som fötts bara en månad innan de fick sitt leukemibesked.


LIVING IN THE HEARTS OF ALL WHO KNEW HIM.
October 18, 1999 - February 4,2004



Barncancerfonden

Barncancerfondens uppgift är att samla in medel för att förebygga och bekämpa cancersjukdomar hos barn samt att arbeta för en bättre vård- och livssituation för cancerdrabbade barn och deras familjer.

Barncancerfonden drivs uteslutande med hjälp av gåvor från privatpersoner och företag, och får inga bidrag från vare sig stat, kommun eller landsting. Sedan starten 1982 har Barncancerfonden bidragit till forskningen inom barncancer med närmare 835 miljoner kronor.

Den direkta kontakten med cancerdrabbade barn och föräldrar sker genom sju regionala barncancerföreningar. Tillsammans kan barncancerföreningarna och Barncancerfonden arbeta effektivt både med direkta insatser på lokal nivå och med övergripande frågor inom forskning, vård och utbildning samt information.


 

Norra 
PG: 90 30 80-0 BG: 903-0800






Detta HOPE-SMYCKE finns att köpa från Barncancerfonden's Shop

Just nu kan man även vinna detta halsband hos HannahSTHLM


Kommentarer
Postat av: Bantarbritta

Ja, vad ska man skriva, ord känns överflödiga. :( Varför varför varför ska så små barn ens behöva gå igenom något sådant. Barn ska leka och vara fria från bekymmer, smärta och sorg. :(

Smycket är otroligt fint, jag ska genast spana in det närmare... det känns bättre att köpa något som är för en god sak än att köpa bara för köpandets skull.

2008-09-27 @ 11:08:17
URL: http://bantarbritta.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0