Flox - Hammenhögs

Jag har testodlat några av årets nyheter från Hammenhögs
 
Jag bor i Norrbottens kustland och tillhör odlingszon 5.
 
 
 
Flox
White Beauty
 
Phlox drummondii
 

Härlig vit blomma. Plantera i rundlar som utfyllnad i rabatten. Samplantera med kraftfulla färger eller tillsammans med andra skira färger. Vill ha välgödslat och väldränerad jord.
 

Odling: Så glest i fuktig såjord. Omplantera till en planta/kruka med gödslad jord när plantorna är hanterbara. Ställ ljust och svalt. Plantera ut när risk för nattfrost är över. Vid direktsådd: fukta jorden före plantering och håll sådden fuktig tills att det börjar gro.
 
 
 
Så här gjorde jag:
Eftersom vi bor långt ut och utplantering sker sent så förkultiverade jag dessa fröer. Jag sådde sista veckan i mars.
Omdöme: Majoriteten av alla frön grodde och utvecklades till fina plantor. De har blommat fint under stor del av sommaren, trots att det varit väldigt varm och soligt. Nu börjar de dock synas att det börjar vara höst här hos oss.

 Bild 20/8 2014

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0