Lavendel - Hammenhögs

Jag har testodlat några av årets nyheter från Hammenhögs
 
Jag bor i Norrbottens kustland och tillhör odlingszon 5.
 
Lavendel
Lavendula angustifolia
 
Elegance Snow
 
 
 
Vacker, vit och väldoftande. Lämplig för samplantering med blå lavendel. Kryddväxt som drar till sig bin och fjärilar. Vill ha väldränerad jord i soligt läge.
 
 
Odling: Så glest i fuktig jord. Täck tunt med såjord. Håll fuktigt, täck med plast. Ställ sådden i 18-20 grader. Efter uppkomst, ställ ljust och svalt. Kan direktsås på sommaren, men ska övervintra i skyddat läge.
 
 
Så här gjorde jag: Eftersom vi bor långt ut och utplantering sker sent så förkultiverade jag dessa fröer. Jag sådde sista veckan i mars
.
Omdöme: Majoriteten av alla frön jag sådde grodde och utvecklades till fina plantor. De har inte blommat i år, men jag hoppas att de kommer blomma nästa år.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0