010

Tipsa om en lek du lekte som du tycker barn idag borde testa på också

Jag vet inte om vi lekte annat än vad de gör idag. Jag gillade kurragömma och det leker ju barn än.

Annars lekte vi en del Land och Rike

En ganska stor cirkel ritas i sanden. 

Cirkeln delas in i lika många och stora tårtbitar som det finns deltagare i leken. Tårtbitarna blir deltagarnas länder. Man bestämmer vad ens land ska heta och ställer sig mitt i sitt tårtbits-rike. 

Den som ska inleda leken tar en lagom stor pinne i handen och ska kasta in den i någons rike. Samtidigt som pinnen kastas säger man "Jag invaderar Legoland!" (eller vad landet nu heter). Alla utom den som fått pinnen inkastad i sitt rike springer ut ur cirkeln så långt man hinner. Den som fått pinnen i sitt land plockar snabbt upp den från marken och skriker "STOPP!!!" då måste de som springer stanna omedelbart och stå alldeles stilla. 

För nu ska den som blivit invaderad försöka träffa någon av löparna med pinnen. Därför är det viktigt att pinnen inte är för stor eller för tung eller att man kastar för hårt. Lyckas man med att träffa någon med pinnen får man ta en bit av dennes rike genom att rita om gränsen så långt man når med pinnen. 

Den gamla gränsen suddas ut. Sedan återgår alla till sina länder och den som blivit invaderad fortsätter leken genom att invadera någon annan.

Skulle man däremot missa när man kastar pinnen får istället den man siktade mot ta en del av ens rike med hjälp av pinnen.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0